Author Topic: Foorumin osoite  (Read 1084 times)

utelias uuno

• Guest
Foorumin osoite
« on: January 11, 2011, 09:52:50 AM »
Olis yksi tyhmä kysymys. Miksi foorumilla on kaksi osoitetta? Eli siis sunlimited.tk ja kotikuri.net. Vaikka kirjoittaa selaimeen kotikuri.net, se muuttuu sunlimitediksi. Niin, ei sillä kai mitään väliä ole, olen vain utelias. :)

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
Re: Foorumin osoite
« Reply #1 on: January 11, 2011, 05:51:30 PM »
Siihen on ihan lyhyt ja yksinkertainen selitys. :)

Aikojen alussa, muistaakseni vuonna 2003, kun olin perustamassa englanninkielistä foorumia, se perustettiin sellaiselle ilmaispalveluun, millä oli joku pitkä ja monimutkainen osoite. Jotta palsta olisi löytynyt silloinkin kun sinne ei menty omalta koneelta, piti olla lyhyempi osoite, joka ohjaisi selaimen automaattisesti oikeaan paikkaan. Näitä .tk päätteisiä palveluja mainostettiin sitten jossain, ja sieltä varasin domain-tunnuksen sunlimited.tk. Se siis tulee sanoista Spankz Unlimited, minkä lyhensin siksi, ettei kenekään selainhistoriaan tai vastaavaan jää ilmiselviä jälkiä spanko-taipumuksesta. Nimi sunlimited ei kerro mitään sivujen sisällöstä, eikä se edes kuulosta mitenkään mielenkiintoiselta, mikä on hyvä juttu jos joltain jää sivuhistoria pyyhkimättä.

Vuoden 2004 lopussa, kun olin saanut tarpeekseni ilmaispalvelujen rajoituksista etsin oikean webhotellin ja asensin muokattavissa olevan foorumisoftan. Samassa yhteydessä jouduin ostamaan oikean domain-nimen, koska foorumi ei pyöri noiden ilmaispalvelujen kautta oikein, ja tuntui järkevimmältä pitää sama osoite ja ruveta vain maksamaan sen aitoudesta. Vaikka osoite siis on tk-päätteinen, se on yhtä pätevä kuin net, com tai org-päätteiset osoitteet, ja siksi seassa ei myöskään ole palveluntarjoajan pakollisia mainoksia.

Kun suomenkielinen foorumi oli pyörinyt seassa jo jonkin aikaa, varasin myös domain-nimen kotikuri.net niitä suomenkielisiä ihmisiä varten, joille ei tuo sunlimited tahdo jäädä mieleen. Lisäksi suunnittelin sen alle omaa kokonaan suomenkielistä portaalia niin että foorumikin toimisi kotikuri.net osoitteella, mutta laiskuus & saamattomuus on iskenyt jossain vaiheessa. 
May the tawse be with you.