Poll

Voiko mielestäsi rangaistuspiiskauksessa käyttää turvasanaa?

Kyllä
17 (34%)
Ei
33 (66%)

Total Members Voted: 50

Author Topic: Turvasanan käyttö rangaistuksen aikana - gallup vko 37  (Read 3830 times)

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
Turvasanan käyttö rangaistuksen aikana - gallup vko 37
« on: September 09, 2009, 05:41:17 PM »
Voiko mielestäsi rangaistuspiiskauksessa käyttää turvasanaa, ja ennen kaikkea tuleeko kurittajan ottaa se tai muut protestit huomioon jos kerran on sovittu että rangaistus on rangaistus ja kurittaja päättää sen kestosta?
May the tawse be with you.

pikkupiru

• Senior Spanko
Re: Turvasanan käyttö rangaistuksen aikana - gallup vko 37
« Reply #1 on: September 09, 2009, 06:51:59 PM »
Eheh! Hankala kysymys! Tuota, jos minulta kysytään niin kyllä ehdttomasti! :D Sitähän kannattaa käyttää heti kun hiemankin on sitä tuntua, että alkaa sattua :D :whistle: Sitten kerkiää taas hyvin hengähtää ja jatkaa venkoilua. :whistle:

No jos taas kysyy siltä nipolta, niin turvasana ei ole enää kuulemma käytössä. :( Olen kuulemma väärinkäyttänyt sitä. :hmm: Miten niin muka? :whistle: :whistle:

skidi

• Advanced Spanko
« Reply #2 on: September 09, 2009, 07:37:45 PM »
Mikä se on?  :?

//: Rangaistus on rangaistus, eikä sitä pääse karkuun turvasanalla eikä millään muullakaan konstilla..

Elias

• Senior Spanko
« Reply #3 on: September 09, 2009, 07:54:33 PM »
Naulan kantaan sanottu oli kyllä tuo !

LeatherM

• Advanced Spanko
« Reply #4 on: September 10, 2009, 11:24:44 AM »
Itse olen turvasanan kannalla, perustelen jäljempänä. Kysyn nyt ensin olenko ollenkaan oikeilla jäljillä kun ajattelen asian vastustajillakin olevan omat mekanisminsa rajojen sisällä pysymiseen? Rajat pitää ilmeisesti olla melko tarkkaan etukäteen määrättynä? Kun teet väärin tiedät mitä siitä seuraa ja vaikka se ei tunnu ollenkaan miellyttävältä, kestät sen tutun ja turvallisen tilanteen vuoksi? Auttaako se eri päivien erilaiseen kipukynnykseen? Juttu on ikään kuin standartoitu?  ;)

Itse käytän turvasanaa sessioissani sen vuoksi että tykkään usein viedä kuritettavan omille sen hetkisille äärirajoilleen. Enkä ole ajatusten lukija. Juttelimme asiasta juuri Terjan kanssa ja kysyin haluaisiko hän luopua turvasanan käytöstä nyt kun takanamme on kolme vuotta suhdetta ja luottamus todella korkealla tasolla. Hän ei halunnut, enkä halua itsekään. Voin oman mieleni mukaan tuoda sessioon uusia ja yllättäviäkin elementtejä tietäen etten mene innostuksissani liian pitkälle.

Spankoja enemmän ihmettelen BDSM:n harrastajia jotka pärjää ilman turvasanaa, heitäkin on ja hyvin varmoja asiastaan. Tai sitten olen käsittänyt jotain perusteellisesti väärin.  :whistle:

Fransesca

• tiukkapipo
  • Super Spanko
« Reply #5 on: September 10, 2009, 01:39:00 PM »
ajattelen asian vastustajillakin olevan omat mekanisminsa rajojen sisällä pysymiseen?

Ylipäätään LeatherM kirjoittaa mielestäni asiasta fiksusti. Tuo lainaamani kohta toi  muutamia ajatuksia siitä, että jostakinhan ilman turvasanaakin toimivat tosiaan katsovat, missä mennään. Onko nyt sitten niin eri asia käyttää jotakin sovittua sanaa tai elettä? (Osaakin olla vaikeaa saada tämä kirjalliseen muotoon)  :?

Sanotaan nyt vaikka sitten näin, että tutussa suhteessa kurittaja arvioi vaikkapa, että kolmannen karkausyrityksen jälkeen sietää alkaa jo lopetella, sillä kuritettavan rajat ovat tulossa kiihtyvällä nopeudella vastaan. Ja toisekseen, jos kurittaja on päättänyt etukäteen antaa määrän x iskuja, kuinka moni sitten ihan oikeasti antaa ne kaikki vakioidulla voimalla, vaikka kuritettavan rajat tulisivat tänään vastaan vaikka x-20 iskun kohdalla? Jotenkinhan on osattava suhteuttaa iskujen voima ja tahti kuritettavan kestokyvyn mukaan, tai pahojakin ylilyöntejä varmasti tulee ennen pitkää.

Eli tavallaan, turvasanaa käyttämättömilläkin on tosiaan konstinsa kertoa omien rajojensa sijainti kurittajalle, mutta niitä, jotka käyttävät sovittua sanaa, pidetään usein jotenkin pehmeämpinä tyyppeinä...

Turvasanan käyttö ehkä ymmärretään melko yksioikoisesti niin, että kurituksen päättymisajankohdasta päättää vain ja ainoastaan kuritettava. Sanaa voi kumminkin käyttää myös niin, että se otetaan huomioon, mutta ei juuri sillä sekunnilla, vaan pian. Tai että tauon jälkeen jatketaan, mutta jäännösrangaistukseen lisätään silloin jotakin ylimääräistä, kun kuritettava on mennyt puuttumaan asiaan. Näin kuritettava saa kaipaamansa hengähdystauon, mutta joutuu hiukan miettimään, onko sanaa tosiaan tarpeen käyttää, kun tietää siitä tulevan lisäseuraamuksia.
The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - R.B.

skidi

• Advanced Spanko
« Reply #6 on: September 10, 2009, 03:39:43 PM »
En minäkään sitä tarkoittanut, etteikö turvasanan käyttö olisi joskus aiheellista. Itse en vain sellaisista piittaa, mutta ehkä siihenkin taas vaikuttaa se, että tunnen kurittajani ja luotan häneen, että hän tietää missä raja menee.
Jos olisin BDSM harrastaja, silloin käyttäisin ehdottomasti turvasanaa.

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
« Reply #7 on: September 10, 2009, 09:06:21 PM »
Yllättävää kyllä, vastasin juuri "Kyllä". Eilen kun kysymyksen kirjoitin, olin suunnitellut vastaavani "Ei".

Leatherin ja Fransescan vastaukset muuttivat mieleni. Olin itse ajatellut turvasanaa juuri niin, että rangaistus loppuu sillä hetkellä, kun käytän turvasanaa (tai korkeintaan 10 sekuntia sen jälkeen).
Mutta ei sekään ole ainoa syy miksi muutin mieleni.  Pätkin vähän...

Rajat pitää ilmeisesti olla melko tarkkaan etukäteen määrättynä?

Rajat esim. välinevalintojen suhteen, henkisen puolen (nöyryyttämistä/ei nöyryyttämistä) suhteen on selvät. Mutta rajat sen suhteen, mitä kurittaja katsoo tarpeelliseksi rangaistukseksi, ei ole laisinkaan selvät. Kurittaja päättää sen, ja meikäläinen voi vain arvailla.

Kun teet väärin tiedät mitä siitä seuraa ja vaikka se ei tunnu ollenkaan miellyttävältä, kestät sen tutun ja turvallisen tilanteen vuoksi?

Kyllä ja ei. Kyllä se selkäsauna on yhtä kamala paikka joka kerta, siis sen jälkeen kun mennään ns. mukavuusrajan yli. Jokainen kerta on hyppy tuntemattomaan sikäli, että vaikka kuinka tuntisi olonsa turvalliseksi tutun ja luotettavan ihmisen käsittelyssä, niin silti jossain vaiheessa iskee pieni paniikki. Kauhun tunne siitä, ettei hallitse tilannetta ollenkaan, eikä pysty lopettamaan kuritusta vaikka olisi jo kuinka pahoillaan. Kuitenkin parhaita kokemuksia ainakin minulla on olleet juuri ne, jolloin olen ruvennut pelkäämään tosissani, eli käydään äärirajoilla. Sillä hetkellä kun pelkää, olo on kaikkea muuta kuin tuttu ja turvallinen, mutta tilanteen (yleensä) kestää koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Minulle pelko on suurempi tekijä kuin kipu. Pelon määrään tietty vaikuttaa jonkin verran myös kivun määrä, mutta se on vähän niinkuin sivuseikka.

Ehkä minun pitäisikin unohtaa sana spanko, ja ruveta käyttämään itsestäni termiä "pelkoholisti"?  :thinking:

Auttaako se eri päivien erilaiseen kipukynnykseen? Juttu on ikään kuin standartoitu?  ;)

Kipukynnys pienenee suhteessa siihen miten hyvin tuntee kurittajan. Tutun kanssa kestää enemmän kipua kuin tuntemattoman, koska luottamus on jo suurempi. Tässä kohtaa tosin saattaa iskeä se ajatustenluvun ongelma. Kurittaja ei välttämättä ymmärrä, että jonain päivänä kipukynnys on normaalia matalampi ties mistä syystä. Silloin olisi hyvä olla olemassa turvasana, tai vastaavaa.

Jos olisin BDSM harrastaja, silloin käyttäisin ehdottomasti turvasanaa.

Sama juttu minulla. Se, miksi en käytä turvasanaa vaikka varmaankin voisin, johtuu enimmäkseen siitä, että tiedän melko varmasti pääseväni pois piiskan alta JOS tosissaan tulee hätä. Sidottuna sitä mahdollisuutta ei olisi, ja silloin haluaisin minäkin, että turvasana on ainakin olemassa vaikken sitä välttämättä haluaisi käyttää.

---
Pointtini (minkä meinasin jo unohtaa) oli kumminkin se, että vaikka nyt ei varsinaisesti turvasanaa olisikaan käytössä, niin siinä vaiheessa kun kuritettava alkaa tosissaan pyrkimään karkuun vähän niinkuin paniikinomaisesti, niin kurittajan pitäisi osata se tulkita turvasanaa vastaavaksi eleeksi, että nyt on "hätä", ja lopetella...
May the tawse be with you.

sameli

• Full Spanko
« Reply #8 on: September 28, 2009, 12:14:09 PM »
Mielesäni voi,mutta ei sillä pidä kuritusa pakoilla.

Kirsi Koivuvitsa

• Junior Spanko
  • **
« Reply #9 on: July 11, 2012, 02:34:50 PM »
Heippa kaikki,

Turvasanojen käyttö on mielestäni vaikea kysymys. Osittain ymmärrän että turvasana luo turvallisuutta varsinkin uuden kurittajan käsittelyssä. Mutta samalla olen turvasanoja vastaan.

Kuten minä näen asian, selkäsauna ei vain ole kipu takamuksella vaan selkäsaunaan kuuluu monta yhtä tärkeää muuta tekijä (kuten esimerkiksi rangaistuksen odotus ja häpeä tunteet, mainitakseni muutaman). Mielestäni yksi tärkeimmistä osista selkäsaunassa on omasta kontrollista luopuminen. Selkään antajalla on valta selkäsaunatilanteessa ja selkään saajan on vain otettava vastaan ja kestettävä rangaistus. Jos selkeänsaajalla on valta pysäyttää selkäsauna milloin tahtoo, todella suuri osa selkäsaunan merkityksestä häviää mielestäni.

Mutta mitä jos rajat ylittyvät? Juuri siksi pitää keskustella asiat tarkkaan ja yksityiskohtaisesti läpi kumppaninsa kanssa ennen kun ottaa kurituksen käyttöön suhteessaan. Mikä on ok ja mikä ei. On parempi istua pari iltaa keskustelemassa tämä aihe kunnolla läpi kuin olettaa että kumppanilla on samat rajat ja määritelmät kuin sinulla on.

Minusta henkilökohtaisesti selkäsaunassa on juuri tärkeää se että luovun vallasta ja kontrollista poikaystävälleni. Tiedän ja luotan siihen että hän rakastaa minua eikä koskaan tekisi mitään joka oikeasti vahingoittaisi minua miten paljon peppuani särkeekin selkäsaunan aikana. Olen itse 165 cm pitkä ja painan 53 kg. Poikaystäväni on 190 cm ja paina 125 kg. Jo siitäkin syystä minusta tuntuisi naurettavalta että minulla selkäsaunan aikana olisi valta yhdellä sanalla lopettaa kuritus. Tavallaan pidän juuri siitä että tiedän että kun poikaystäväni on päättänyt että ansaitsen selkäsaunan, minulla ei ole mitään valtaa tai mahdollisuutta estää sen tapahtumista.

Lisäksi luulen että jos turvasana on olemassa niin sitä helposti käyttää turhan nopeasti ja helposti. Selkäsaunassa tulee aina tilanne jolloin ”ei enää tunnu kivalta”. Se ei kuitenkaan useimmiten ole lähelläkään sitä hetkeä jolloin ei enää kestäisi selkäsaunaa.

Paddy kirjoitti lisäksi kysymyksessään turvasanan käytöstä rangaistuspiiskauksessa. Mikä sellainen rangaistus on jossa rangaistava voi itse päättää milloin rangaistus tulisi päättyä? Jos minä olen antanut poikaystävälleni oikeuden rangaista minua kun käyttäydyn huonosti (kuten olen antanut) niin tietysti hänellä mielestäni on myös oikeus päättää milloin rangaistus on tarpeen ja miten kova rangaistus tulee olemaan (yhteisten keskustelujen ja arvojen perusteella tietenkin).

Mutta… jokainen pari tekee omat ratkaisunsa. Se ratkaisu johon te olette tyytyväisiä on oikea ratkaisu teille.

Terveisin, Kirsi

Nelle

• Senior Spanko
« Reply #10 on: July 12, 2012, 01:08:20 PM »
Vaikka turvasana käytössä olisikin, niin ei sen tarvi tarkoittaa sitä että kuritettavalla on valta koska vaan halutessaan lopettaa rangaistus. Meillä on turvasana käytössä, mutta ei mulla ole tullut mieleen sitä käyttää vaikka mukavuusrajat ylittyykin, mun mielestä se on sitä varten että jos tapahtuu jotain yllättävää (esimerkiksi mulla on huono selkä, jos se sattuisi niksahtaa kesken kurituksen niin tuskin se kurittaja osaisi ihan heti erottaa että kyse onkin nyt ihan jostain muusta kivusta), tai kurittajalle sattuu virhearvio ja kuritus meneekin "yli" (ja tällä tarkoitan sellaista paniikkia hipovaa sietämättömyyttä josta tietää heti ettei halua kokea vastaavaa enää koskaan uudelleen). Mä sitäpaitsi uskon että jos sitä turvasanaa huutelisi tämän tästä heti kun lakkaa tuntumasta mukavalta, saattaisi käydä pian niin kuin vanhassa sadussa pojalle joka huvitteli huutamalla "susi", ja kun lopulta susi  tuli, ei kukaan tullut auttamaan kun luulivat pojan taas pelleilevän.

Lisäksi turvasanan olemassaolo mun mielestä ikäänkuin puolittaa kurittajan vastuun kuritettavasta. Kun kurittaja ja kuritettava ei ole pariskunta (vaikka miksei sama päde pariskuntiinkin) ei varmasti ole ihan helppoa oppia arvioimaan missä ne kuritettavan rajat menee, ja siitä johtuen ainakin mua on alkuun vähän turhauttanutkin kurittajan varovaisuus kun selkäsauna on tuntunut lähinnä kutittelulta. Mä arvostan sitä varovaisuutta eleenä, ja se kasvattaa kyllä luottamusta, mutta uskon että turvasanan olemassaolo on antanut kurittajalle rohkeutta antaa kipakampia selkäsaunoja kun tietää että kuritettava pystyy tarvittaessa ilmaisemaan jos olo muuttuu kestämättömäksi.

Mulla ei ole kokemusta kotikurista parisuhteessa, mutta saattaa tietenkin olla että silloin turvasanaa väärinkäyttäisi helpommin. Näin etäsuhteessa kun kuritus on sovittu etukäteen ja sitä on odottanut ja siihen on valmistautunut, ei sitä edes halua keskeyttää ennen aikojaan (varsinkin kun ainakin mulla on oikeasti yleensä huono omatunto ja tarve saada se sovitus). Voisin kuitenkin kuvitella että jos selkäsauna tulisi noin niinkuin yhtäkkiä ja varoituksetta, eikä itse olisikaan yhtään sillä tuulella, olisi se (ainakin henkisesti) paljon vaikeampi kestää ja silloin ehkä turvasanaakin väärinkäyttäisi herkemmin...  :thinking:

Spankratov

• Senior Spanko
« Reply #11 on: July 27, 2012, 02:39:32 PM »
Olen samaa mieltä kanssasi, Nelle. Vaikka siinä on se ero, että sinä ajattelet asiaa kuritettavan näkökulmasta   :thinking:
Tosin välillä tulee jostain syystä(niinkuin juuri nyt) sellainen fiilis, et vois kokeilla itsekin myös sitä kuritettavan roolia...olenkohan jakomielitautinen  :D

Finwitch

• Advanced Spanko
  • Woof!
« Reply #12 on: July 31, 2012, 08:52:18 AM »
mm... Sanoisin, että sen käyttöä pitäisi välttää, mutta kyllähän sen pitää olla olemassa. Kaiken varalta. Sen käytön ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä, että rangaistus on kokonaan ohi - se voi jatkua myöhemmin.
Finwitch

Zina

• Full Spanko
  • Switch
« Reply #13 on: August 14, 2015, 01:15:11 PM »
On se hyvä olla sovittuna yllättävien tilanteiden varalta. Ja kun osapuolet eivät vielä tunne toisiaan hyvin.

Punerva

• Junior Spanko
  • **
« Reply #14 on: August 14, 2015, 01:51:25 PM »
Turvasana kuuluu tilanteisiin jossa osapuolet eivät tunne toisiaan hyvin. Suhteen syventyessä kurittajan pitää pystyä lukemaan mikä on liikaa ja/tai tarpeeksi. Tai sitten kurittaja on väärässä hommassa.

Toki virheitä sattuu kaikille joskus, mutta noin yleisesti ottaen siis.