December 12, 2017, 06:27:09 AM

Author Topic: Auktoriteetti  (Read 1231 times)

Fransesca

• tiukkapipo
  • Super Spanko
Auktoriteetti
« on: September 17, 2016, 06:54:13 PM »
Kai aika monen toivoma ominaisuus kurittajassa on tietynlainen periksiantamattomuus ja auktoriteetti. Mutta veikkaan sen tarkoittavan eri ihmisille hiukan eri asioita. Mitä se tarkoittaa sinulle?
The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - R.B.

kuriton kundi

• Full Spanko
Re: Auktoriteetti
« Reply #1 on: September 23, 2016, 12:46:08 PM »
Nuo ovat varmasti tärkeimmät kurittajan ominaisuudet. Vaikeus on varmasti siinä, miten ne määrittäisi sanallisesti? Mielestäni nuo ovat synnynnäisiä ominaisuuksia, jotka joko ovat ihmisessä, tai sitten eivät. Olen muutaman kerran kuullut, että nuo piirteet syntyvät vastapuolen mielessä, heti ensi näkemältä.

Eivät kyllä ole mitään ylimielistä "masterointia" ja toisen ihmisen mitätöintiä, vaan aivan päin vastoin. En tiedä vastasinko varsinaisesti itse kysymykseen, mutta toivottavasti :).

tuuli

• Full Spanko
« Reply #2 on: October 07, 2016, 10:34:44 PM »
Olen yrittänyt miettiä jo useamman päivän, että mitä auktoriteetti oikein minulle merkitsee. Hankalaa, mutta aikalailla olen samoilla linjoilla kk:n kanssa. Minulta auktoriteetit ovat aikalailla puuttuneet elämästä, mutta yleensä se on se ensivaikutelma, mistä hyvin nopeasti selviää, onko kyseisellä henkilöllä minkäänlaista auktoriteettia minua kohtaan, ja jos ei ole, niin sellaisen aseman hankkiminen myöhemmin on hyvin hankalaa (muttei toki mahdotonta).

Juuri varmuus, suoruus, tietynlainen tiukkuus ja periksiantamattomuus ovat minulle auktoriteetin määreitä (varsinkin kun itse pyrin välttelemään ja kiertelemään kaikkea). Tapasin jokin aika sitten muissa asioissa henkilön, joka aikalailla sopi täydellisesti omiin määritelmiini. Vaikka olinkin vain välikäsi, niin se tunne kun mielessä pyöri kaikenmaailman selitykset ja kaikki niistä tuntui todella onnettomilta. Jos kyseinen  henkilö olisi ollut risunheiluttaja, niin minusta olisi tullut kiltti siltä seisomalta.  :unsure:

kasvattaMaton

• Junior Spanko
  • **
« Reply #3 on: October 09, 2016, 03:13:44 PM »
Auktoriteetti tulee ihmisestä, se ei ole oppiarvo, jota pystyy lukemaan... toisilla vaan on sitä! Ja kun sitä on, se vaan näkyy, sellaiselle varsinkin, joka haluaa sellaisen nähdä :-)

(k)

Hunajanalle

• Advanced Spanko
« Reply #4 on: October 10, 2016, 05:06:30 PM »
Auktoriteetti voi syntyä välittämisen kautta.
Kurittaja antaa piiskaa sen mukaan kuin kokee piiskattavan sitä tarvitsevan. Piiskauksella haetaan aina jotain hyvää piiskattavalle, olipa kyse sitten kurinpidosta, kannustuspiiskauksesta tai vaikka ’elämys’piiskauksesta. Piiskattava kokee kurittajan tekemät päätökset itselleen oikeiksi, välittämisestä kumpuaviksi. Niitä ei tarvitse kyseenalaistaa, jolloin auktoriteetti on olemassa.

Mathilda

• Kuritetuin 2010
  • Senior Spanko
« Reply #5 on: October 10, 2016, 06:27:14 PM »
 Mä komppaan Hunajanallea.

Edelleen hyvä tahto menee monien asioiden edelle.

Yhteisymmärryskin on kova juttu. Molemminpuolinen kunnioitus myös petaa tilan auktoriteetillekin tarvittaessa.

Sitä persoonallisuus juttua mä en ehkä allekirjoita  :whistle: Yleensä se alku "vaikutelma" tulee puheesta ja aina olisi parempi mitä vähemmän kurittaja puhuu itsestään. Parempi monta kertaa on, että kuuntelee :)
 Ei tietenkään aina :D Joskus ihan parasta voi ollakin että ei kuuntelekaan. Ei yhtään vaan toimii ja antaa selitysten tulla sitten joskus myöhemmin... Jos on vielä tarvetta....

tomppa

• Advanced Spanko
« Reply #6 on: October 11, 2016, 08:16:36 AM »
Sain tässä jonkin aikaa oikein kunnolla vitsaa, paljaalle pyllylle, eräältä 22v täyttäneeltä neidolta ja voin vakuttaa että hänen auktoriteettinsa nousi switä muka kun persnahkani kirvely kasvoi  :D

Radien

• Junior Spanko
  • **
« Reply #7 on: November 26, 2016, 05:20:24 PM »
Minulle auktoriteetti tarkoittaa sitä, että toisella on tietynlainen luonne joka herättää minussa tarpeen miellyttää ja palvella. Se on periksiantamattomuutta, mutta ei sillä tavalla "saat piiskaa jos et tottelet" vaan enemmänkin "jos haluat minua palvella niin palvele, minä en ala mitään sirkustemppuja tekemään". Se on jotain syvempää kuin se mitä ihminen itsestään sanoo tai antaa itsestään olettaa.

Conrad

• Newbie
  • *
« Reply #8 on: January 23, 2017, 05:21:14 PM »
Auktoriteetin ei tarvitse korottaa ääntään. Hän selittää rauhallisesti, miksi hän on pettynyt minuun, ja hän osaa kumota kaikki vastaväitteet, joilla yritän päästä pinteestä. Hänen lempeän alentuva suhtautumisensa uhmakkuuteeni tekee minut aseettomaksi. Hän ei määrää rangaistusta, vaan johdattelee keskustelun siihen pisteeseen, että sisäistän ansainneeni rangaistuksen ja osaan itse sitä pyytää.