December 12, 2017, 06:20:50 AM

Author Topic: Liian ymmärtäväinen kasvattaja  (Read 1757 times)

miljamariam

• .
  • *
Liian ymmärtäväinen kasvattaja
« on: January 18, 2009, 03:57:10 PM »
Oletettu tilanne:
N. pitää hyvästä viinistä. Tietää, että niiden käyttöä pitäisi rajoittaa. Hänen ystävänsä tietää, että niiden käyttöä pitäisi rajoittaa.

Eräänä päivänä N. sanoo ystävälleen: "Tuotko minulle vino Albalia kaupasta. Kun tulet illalla käymään, saan sen sinulta."
Ystävä tietää, että tämä on ongelma. Mutta kuitenkin ymmärtää hänen heikkouttaan. Hän ostaa pullon vuosikertaa ja vie N:lle.

Seuraava kohtaus:

N:n ystävä ottaa hänet puhutteluun. Alkoholin käytöstä. Vaikka itse oli ostamassa pulloa N:lle kun ymmärsi hänen tarpeensa. Kuitenkin on sitä mieltä, että N. toimi väärin kun edes pyysi ostamaan pullon.
Ystävä aikoo rangaista N:ää selkäsaunalla, juuri tämän ostamispyynnön takia.

Onko tässä mitään logiikkaa?      :?

:yes:   Se on ongelma jos kasvattaja on liian ymmärtäväinen. Tietää ihmisluonteen ja ymmärtää heikkouksia. On sitä mieltä, että keskustelulla selviää monet asiat.
Olkoon kasvatettavan teko millainen tahansa. Ymmärtäväinen kasvattaja löytää aina motiivin siihen.
"Hän toimi tällä tavalla koska...ja se on hyväksyttävää koska ei osannut toimia toisella tapaa."

Kasvatettava omassa mielessään miettii: "Voi vitsi, miksi toi ei puutu tähän asiaan, vaikka minä ihan tahallani ärsytän niin paljon kuin pystyn. Miksi se aina vain ymmärtää ja ymmärtää. Antaisi piiskaa välillä."    ;)

Mitä tässä voisi tehdä?

Pitäisikö kasvattajan suhtautua sillä tavalla kuritettavan asioihin, että vaikka oma mieli sanoo mitä tahansa ja ymmärtää. Silti sellainen asia mikä ON väärin. Se olisi selkäsaunan arvoinen juttu.

Voiko kasvattaja pakottaa itsensä piiskaamaan kuritonta kasvatettavaa. Vaikka voisi katsoa läpi sormien juuri sitä tekoa, mihin kuritettava haluaa kasvattajan puuttuvan.

Kumman tahto ratkaisee. Kuritettavan tarve saada jostain teosta selkäsauna.
Vai kasvattajan suuri ymmärrys. - Keskustelu riittää.     :hmm:

Spankratov

• Senior Spanko
Re: Liian ymmärtäväinen kasvattaja
« Reply #1 on: January 19, 2009, 09:55:44 AM »
 :) Kiitoksia Miljamariam - Otit tärkeän asian keskusteluun ja osuit taas naulankantaan. Tämä on todellista elämää, ymmärtäminen on toki hyvä asia, mutta liika ymmärtäminen ei - Jos todella välität siitä kasvatettavasta, mietit mitkä ovat ne keinot joilla hänen käyttäytyminen
saadaan muuttumaan ja luulen, ettei siihen useinkaan ihan pelkkä ymmärtäminen riitä. Pitää asettaa rajat ja saada kasvatettava ymmärtämään oma parhaansa  :spank: - ja että joutuu itse kantamaan vastuun teoistaan ja ymmärtää että kuritus on tarkoitettu hänen itsensä parhaaksi.  :thinking: Voi olla, että se N haluaa sen viinipullon juuri sen takia, että on turhautunut, kun kasvattaja ei ole kantanut vastuutaan, vaan on aina vain "ymmärtänyt".

Elias

• Senior Spanko
« Reply #2 on: January 19, 2009, 07:23:14 PM »
No tuota, jos N:n ystävä aikoo rangaista N:ää, vaikka itse viinipullon hänelle kiikutti, niin ei siinä kyllä minun mielestäni ole logiikan hiventäkään. Ei edes sitä kuuluisaa sumeaa lajia. Pullonhakupyyntöön olisi pitänyt vain vastata "Älä unta nää", tai jotain sinne päin.

Spankratov

• Senior Spanko
« Reply #3 on: January 20, 2009, 07:06:10 AM »
 :thinking: Niin, no siinä nyt sitten tarttis N:n ystäväkin rangaistuksen.

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
« Reply #4 on: January 21, 2009, 07:06:29 AM »
Taidan olla samoilla linjoilla sekä Eliaksen että Spankratovin kanssa.  :thinking:

Mikäli oikein tulkitsen, tilanne kuullostaa siltä että N. on testannut ystävänsä kärsivällisyyttä ja pinnan pituutta hyvällä (?) menestyksellä. Mutta jos N:n ystävä on sitten itse kuitenkin sen pullon hakenut, niin minusta N:ää ei voi rangaista pelkästä ostamispyynnöstä. Eihän N. kai ole voinut aavistaa, että ymmärrys loppuu siihen, jos kerran hänen ystävänsä on hyväksynyt viinien nautiskelun muuten.

Jos N. saa selkäsaunan siitä ostopyynnöstä, N:n ystävän pitäisi ehdottomasti saada hakemisesta.

Pitäisikö kasvattajan suhtautua sillä tavalla kuritettavan asioihin, että vaikka oma mieli sanoo mitä tahansa ja ymmärtää. Silti sellainen asia mikä ON väärin. Se olisi selkäsaunan arvoinen juttu.

Voiko kasvattaja pakottaa itsensä piiskaamaan kuritonta kasvatettavaa. Vaikka voisi katsoa läpi sormien juuri sitä tekoa, mihin kuritettava haluaa kasvattajan puuttuvan.

Kumman tahto ratkaisee. Kuritettavan tarve saada jostain teosta selkäsauna.

Kai tässä pätee sama kuin lasten ja koirien kasvatuksessakin. Ymmärtäminen on hyvä juttu - tiettyyn rajaan saakka. Huono, jos raja ymmärtämisen takia alkaa venymään tai jopa siirtymään. Kun raja on selkeä ja se pitää, kasvatettavan ei tarvitse koko aikaa miettiä "uskaltaisinko tehdä vielä niin tai näin, ennen kuin se puuttuu asiaan". Sehän syö hirveästi energiaakin, kun kasvatettava joutuu hakemalla hakemaan niitä rajoja. Ja saattaapa siitä seurata se turhautuneisuuskin, mistä Spankratov mainitsi.
May the tawse be with you.

SpankingMan

• Junior Spanko
« Reply #5 on: February 08, 2010, 09:47:42 PM »
Jos on kerran sovittu säännöt niin on ymmärrettävää että nimenomaan kasvatettava yrittää niitä rikkoa.
Ja jos kasvattaja ei ymmärrä näitä sääntöjä ja määrää rangaistuksen vaikka on itse rikkonut sääntöä tai ainakin edes auttanut sitä.

Silloin kasvattaja on ymmärtämätön tosiasioihin nähden ja minkäänlaista kasvatuksellista vaikutusta ei pääse syntymään.

Jos olisin kasvattajana tälläisessä tapauksessa ja kasvatettava pyytäisi minun tuomaan viiniä niin muistuttaisin säännöistä ja sääntöjen rikkomusten seurauksista.

Ja ainakin suullinen kurinpalautus tulisi siinä puhelimessa antaa välittömästi.

kuriton kundi

• Full Spanko
« Reply #6 on: August 11, 2017, 08:30:41 AM »
Kiinnostava kysymys joka vaatii kommentointia, vaikka vähän myöhässä. Tuossa N:n tapauksessa ei todellakaan ole logiikan hiventäkään, kuten joku aiemmin ketjussa mainitsi. Tuollaisessa tapauksessa on haussa rangaistus koska N. tuntee tarvitsevansa ojennusta. Mikäli tuo ystävä on noin ymmärtäväinen, olisi N:llä parasta etsiä uusi kasvattaja.

Eiköhän tällaisessa suhteessa N ja hänen kaltaisensa hae itselleen rajoja ja niiden asettajaa. Henkilöä kellä on tarpeeksi jämäkkyyttä sanoa ettei tuo käy ja tarvittaessa antaa tottelemattomuudesta tarpeellinen ojennus.