December 12, 2017, 06:27:42 AM

Author Topic: Omatunto..  (Read 3282 times)

piiskuneiti

• Junior Spanko
  • **
Omatunto..
« on: August 01, 2008, 10:20:29 PM »
Täällä on puhuttu paljon siitä että saa piiskaa jutuista mitä on sovittu etukäteen että jos ei suju niin... Ja sitten siitä yleisestä käytöksestä ja uhmakkuudesta ja vähän siitäkin että joku on liian kiltti että ansaitsisi koskaan rangaistusta. Mutta minua jäi mietityttämään että onko niitä joiden omatunto soimaa jostain jutusta josta ei ole sovittu mitään etukäteen tai ei vaan jää kiinni? Onko näitä tapana tunnustaa piiskaajalle vai meneekö jo liian todelliseksi?

miljamariam

• .
  • *
Re: Omatunto..
« Reply #1 on: August 02, 2008, 04:20:05 PM »
Rehellisyys on aika hyvä juttu. Hyvä kasvattaja osaa katsoa kasvatettavan läpi, laittaa merkille pieniä levottomuuksia, katseen välttelyä, kysymykseen: Onko jotain mitä vielä haluaisit tunnustaa. -  Ei se vastaus vaan mitä löytää rivien välistä ja kehon kielestä.
Jos rangaistutapahtuman jälkeen ei ole tullut esille sitä omantunnonjuttua joka jäi piiloon ja kaivelee siellä edelleen. Silloin luulisin, että tulee sellainen tunne, että tämä juttu jäi jotenkin kesken. Ei kaikkea tarvitse sopia, että tästä ja tästä rangaistaan, mutta muusta ei.
Paha mieli tulee jälkeenpäin kun ajattelee, että sainpas huijattua. Jos taas ei ole mitään rikkeitä omallatunnolla ja niin ollen ei myöskään saa kuritusta. Vaikka sitä tarvitsee jo pelkän arkielämän sujumiseksi. Silloin olisi paikallaan piiskaus varmuuden vuoksi, ettei unohda.

piiskuneiti

• Junior Spanko
  • **
« Reply #2 on: August 03, 2008, 01:58:07 PM »
Noin se varmaan on. Mulle nämä jutut on enimmäkseen roolileikkejä mutta joskus tekee mieli enemmän. Silloin kun omatunto soimaa jostain. Toisin päin en varmaan osaisi, tai en ehkä haluakaan.

omena

• Guest
« Reply #3 on: August 04, 2008, 01:22:28 PM »
Täällä on puhuttu paljon siitä että saa piiskaa jutuista mitä on sovittu etukäteen että jos ei suju niin... Ja sitten siitä yleisestä käytöksestä ja uhmakkuudesta ja vähän siitäkin että joku on liian kiltti että ansaitsisi koskaan rangaistusta. Mutta minua jäi mietityttämään että onko niitä joiden omatunto soimaa jostain jutusta josta ei ole sovittu mitään etukäteen tai ei vaan jää kiinni? Onko näitä tapana tunnustaa piiskaajalle vai meneekö jo liian todelliseksi?

Mulle kurituksen pitäisi tapahtua juuri todellisista asioista. Ja jos omatunto soimaa jostain asiasta, niin mun pitäisi se kyllä tunnustaa. Muuten jää paha olo. Jos asia ei kuulu etukäteen sovittuihin, niin senhän voi sitten niihin lisätä.

Elias

• Senior Spanko
« Reply #4 on: August 14, 2008, 05:40:04 PM »
Olen samaa mieltä Omenan kanssa. Ei kannata jättää asiaa vaivaamaan mieltä, vaan tunnustaa ja ottaa vastaan siitä ehkä seuraava rangaistus. Eihän sen tarvitse olla valmiiksi "listalle merkitty" asia, uskoisin että kasvatettava itse pystyy päättelemään, minkälainen asia on sellainen, joka pitäisi tunnustaa, ettei jäisi tunnolle mitään kiusaamaan.

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
« Reply #5 on: August 15, 2008, 08:47:33 PM »
Minulle sattuu joskus niitä tilanteita kun vänkään ja vänkään jotain asiaa, ja lopulta kasvattaja antaa periksi. Olkoonkin että vänkäisin lähes aiheesta, kyllä siitä jää vähän sellainen olo, että on huijannut. Siihen on jotenkin vaikea suhtautua, vaikkei varsinaisesti podekaan huonoa omatuntoa.  :unsure:
(onko se muuten omatuntoa vai omaatuntoa? :?)
May the tawse be with you.

AuntAnnie

• Super Spanko
« Reply #6 on: August 15, 2008, 09:06:14 PM »
Minulle sattuu joskus niitä tilanteita kun vänkään ja vänkään jotain asiaa, ja lopulta kasvattaja antaa periksi. Olkoonkin että vänkäisin lähes aiheesta, kyllä siitä jää vähän sellainen olo, että on huijannut. Siihen on jotenkin vaikea suhtautua, vaikkei varsinaisesti podekaan huonoa omatuntoa.  :unsure:

vai omaa tahtoa :thinking:

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
« Reply #7 on: August 16, 2008, 06:54:25 PM »

Tuo oli muuten kumarruksen arvoinen havainto, mutta en löydä nyt sitä kuvaa, joten tyydyn peukkuun..  :thumbup:

Kun saa pitää oman tahtonsa väsyttämällä kasvattajan, niin ei siihen osaa olla tyytyväinen. Kun vielä sattuu olemaan alistuva osapuoli, se kai on ikään kuin vallan ryöstämistä kasvattajalta.  Oman tahdon mukaan toimiminen ei ehkä aiheuta huonoa omatuntoa, mutta jotakin vastaavaa syyllisyyttä.  :thinking:

AuntAnnie

• Super Spanko
« Reply #8 on: August 16, 2008, 06:56:23 PM »

Tuo oli muuten kumarruksen arvoinen havainto, mutta en löydä nyt sitä kuvaa, joten tyydyn peukkuun..  :thumbup:

Kun saa pitää oman tahtonsa väsyttämällä kasvattajan, niin ei siihen osaa olla tyytyväinen. Kun vielä sattuu olemaan alistuva osapuoli, se kai on ikään kuin vallan ryöstämistä kasvattajalta.  Oman tahdon mukaan toimiminen ei ehkä aiheuta huonoa omatuntoa, mutta jotakin vastaavaa syyllisyyttä.  :thinking:

:thinking: ja olisko tuloksena pettymyksen tunne

Paddy

• Tech Spanko
  • Super Spanko
  • Confusing I am, yes
    • Spankz Unlimited
« Reply #9 on: August 16, 2008, 06:57:51 PM »
Ehkä joo. Mutta sitä ei kai sitten voi muuta kuin ajatella oppituntina pettymysten sietämisestä. Sitä paitsi oma moka jos ei ole osannut lopettaa ajoissa. :dunno:

piiskuneiti

• Junior Spanko
  • **
« Reply #10 on: August 22, 2008, 09:06:38 PM »

Just näin! Ja mitä AuntAnnie sanoi perään, että pettyy. En haluaisi huijata, mutta onko se nyt sitten oikeastaan mun vika jos kaveri ei pysykään tarpeeksi tiukkana?

Sanoisin että omatuntoa. Muuten taivutus voisi kääntyä muotoon "olen saanut tarpeekseni omaatunnostani, joka on kuin pahainen nalkuttava akka". Luonnollisemmalta kuullostaa jos on "saanut tarpeekseen omatunnostaan".

:unsure: Ääh, enpäs enää tiedäkään 

AuntAnnie

• Super Spanko
« Reply #11 on: August 23, 2008, 01:35:26 PM »
En haluaisi huijata, mutta onko se nyt sitten oikeastaan mun vika jos kaveri ei pysykään tarpeeksi tiukkana?

Tämä taas olisi sellainen kehityskeskustelun paikka jos näitä tilanteita tulee. Pitäsi osata esittää mitä kaipaamaan. Ei sitä toinen mitenkään osaa ajatuksia lukea.

Keskustelu on ainoa tie jolla voi sen muutoksen saada aikaan jos ei mielestään saa tarpeeksi tiukkaa palautetta

piiskuneiti

• Junior Spanko
  • **
« Reply #12 on: August 26, 2008, 07:53:56 PM »
Se on vähän kinkkinen juttu. Toisaalta on ihan tyytyväinen kun saa pitää oman päänsä, toisaalta ei. Kumpi sitten on pienempi paha. Se että omatunto kolkuttelee vai se että ei saa tahtoaan läpi tai saa selkäänsä.  :thinking:

AuntAnnie

• Super Spanko
« Reply #13 on: August 26, 2008, 08:03:35 PM »
Se on vähän kinkkinen juttu. Toisaalta on ihan tyytyväinen kun saa pitää oman päänsä, toisaalta ei. Kumpi sitten on pienempi paha. Se että omatunto kolkuttelee vai se että ei saa tahtoaan läpi tai saa selkäänsä.  :thinking:

Jos se tarkoitus on saada selkäänsä, niin eikö silloin ole kaikki hyvin.

omena

• Guest
« Reply #14 on: August 30, 2008, 07:48:31 AM »
Kyllä minun mielestäni hyvä omatunto on tässä tärkeintä. Aika ontto olo, jos omatunto kolkuttelee, vaikka olisikin saanut tahtonsa läpi. Huono vaihtoehto on sekin, että selkäsaunasta huolimatta omatunto kolkuttelee. Ts. kaikkia asioita ei olekaan selvittänyt. Kurinpalautus on jäänyt puolitiehen.